Thursday, December 13, 2007

Brownies



Bahan-Bahan
250gm mentega
1½ cawan gula (360 gm)
4 biji telur
2 s/teh esen vanilla
½ s/teh baking powder
1 cawan tepung biasa (120 gm)
¾ cawan serbuk koko (saya gunakan 50 gm koko, 40 gm Milo )
- ni bkn kes pandai2 tp sbb koko dah kehabisan stok....
½ cawan kacang (cincang) - saya tak taruk sbb satu jenis kekacang pun takde
dlm simpanan.
½ cawan choc chips (optional)- saya taruk 150 gm

Cara :
1) Cairkan mentega di atas api kecil, matikan api dan masukkan gula. Kacau
dgn whisk.
2) Masukkan telur dan esen vanilla dan terus kacau.
3) Masukkan tepung , baking powder dan serbuk koko. Gaul rata.
4) Masukkan kacang ( anda boleh juga masukkan choc chips ke dalam bahan ini
atau taburkan hirisan badam di atas permukaan bahan sebelum dibakar )
5) Tuang ke dalam loyang yg telah digris ( 12" x10") - saya gunakan saiz
10" x 10" dan bakar di dalam ketuhar yg telah dipanaskan dgn suhu 180
darjah Celsius selama 25 – 30 minit- saya bakar selama 45 minit.

BAHAN CREAM COKLAT.
250 gm cooking chocolate
1 sudu besar minyak masak
1/2 cawan fresh cream/whipping cream

Cara:
1. Cairkan cooking chocolate secara double-boil - saya masukkan microwave
jer fr 2-3 minit.
2. Angkat dari air panas tadi dan masukkan fresh cream/whipping cream dan
marjerin.
3. Kacau sehingga sebati.
4. Tuangkan ke atas kek dan hiaslah mengikut citarasa anda.

No comments:

Post a Comment