Saturday, September 29, 2012

My YUMMY Rich Fruit Cake

dah lama aku nk cuba buat fruits cake ni... harus la kan... dah kata peberet... akhirnya tercapai gak niat ku selama ini... huhu... first time buat dah jadi... wowweee... best nyer.. rasa sebijik cm kt kedai... Alkisah nyer... banyak jugak dugaan nk siap kan kek peberet ni... dengan MALAS satu hal... bhn2 suma dah ready.... (dh lama lak tu)... tup2 mood rajin datang.. telur plak dah x mencukupi... haish... posponed lagiiiiik... lepas 2 hari dah beli stok telur baru buat... hehe... resepi ni dari kakak ku sayang CHAHAYASHIELA... dari blog nyer... thanks ahkak sayang... muahsss...



kek buah kukus

BAHAN-BAHAN :

250 gm Mentega
340 gm Gula Pasir
50 gm Air
500 gm Mixed Fruits/Buahan Campuran
3 biji Telur
1 sudu teh Cream of Tartar *
2 sudu teh Soda Bikarbonat *
350 gm Tepung Gandum *
1 sudu teh Serbuk Nutmeg/Buah Pala *
1 sudu teh Vanilla Extract/Essence

CARA-CARA :

Masakkan gula pasir sampai perang (jangan sampai hangus pulak) dan tuangkan air perlahan lahan. Guna api kecil jer. Masukkan mentega/butter dan biarkan cair. Masukkan pula mixed fruits dan biarkan mendidih seketika. Ketepikan dan sejukkan sebentar.

Ayak semua bahan bertanda (*). Masukkan ke dalam bahan gula yang dimasak dan disejukkan tadi sedikit demi sedikit dan gaul dengan senduk kayu hingga rata dan sebati.

Dalam bekas lain, pukul telur sebentar. Saya pukul menggunakan mixer. Kemudian tuangkan ke dalam adunan tadi dan kacau sehingga menjadi adunan yang betul betul sebati. Di sini saya kacau dengan senduk kayu pula.

Masukkan adunan kedalam bekas empat segi bersaiz 7"x7" dan kukus selamat 4 jam di dalam pengukus yang telah dipanaskan airnya. Kek ni saya kukus 2 jam jer pun, tapi untuk mendapatkan kek yg penuh dengan kelembapan kena la kukus kukus selama 4 jam. Kukus dengan api yang sederhana pada 2 jam yang pertama dan pada 2 jam yang terakhir kukus dengan api yang kecil jer. Kalau nak tambah air pengukus, pastikan ditambah dengan air panas.

Alas tutup pengukus ngan tuala/kain supaya wap air tidak menitik ke atas kek yang dikukus atau tutup loyang/bekas dengan aluminium foil semasa mengukus kek. Lebih baik guna bekas yang besar dan tinggi sedikit.

Bila kek ni dah masak, buka penutup kukusan dan biarkan kek ni dalam pengukus dulu hingga sejuk. Jika terus angkat buah akan turun. Pastu bolehlah keluarkan dari pengukus. Potong kek bila ia benar benar sejuk, lebih bagus, biar kan ia semalaman dalam tudung saji. kek ini lebih sedap dimakan selepas 2 hari.

No comments:

Post a Comment