Saturday, August 20, 2011

Agar-agar Tembikai

Juadah berbuka puasa hari ke - 20






Pernah makan agar-agar tembikai tak?! Senang je nak buat tau..

Bahan-bahannya:
20 gm agar-agar tali
600 ml gelas air

3 biji putih telur (gred A)
2/3 cwn gula pasir
sedikit Esen vanila

sedikit Pewarna Merah

sedikit Pewarna Hijau

99.9% Kesabaran

Cara2 nya:
Mula-mula masak agar2 ngan air sampai agar-agar betul2 hancusss. Pastu masukkan gula pasir, masak sampai gula hancur. Rasa dulu r, kalau x manis tambah lah gula lagi..

Sementara nak tunggu gula hancur...
sediakan bekas yang separa bulat..mangkuk ke, besen pun boleh... masukkan putih telur ngan esen vanilla, pukul sampai kembang.

Masukkan agar2 tadi tu ke dalam telur yang telah kembang.
pastikan agar2 tadi x panas sangat... x suam sgt... pukul campuran telur dan agar2 sampai agak2 suam2 kuku . Selitkan 99.9% kesabaran disini yer... muahahaha...

tuang sedikit pewarna merah ditengah2 adunan tadi.. kacau la dengan spatula, sudu pn boleh... pastikan kaler merah tu x kena kat bawah dia... nnt x cantik... lepas tu masukkan dlm peti sejuk...

bila dah beku keluarkan dari acuan tadi.... kena telangkupkan dia taw...
ambil sedikit pewarna hijau sapu
pada bahagian putih kat permukaan dia pulak.. pastu potong..... pastu makan..... pastu three he.. he..



2 comments:

  1. kepada pengunjung terima kasih... sila komen skit yer... :)

    ReplyDelete
  2. Susah jugakan..makan senang ler..hehe

    ReplyDelete